Окружний семінар

Мета: ознайомлення учасників окружного семінару із поняттям «стрес», природою його виникнення та способами подолання.

Завдання: сформувати знання про стрес та його вплив на здоровя і життя людини; навчити поводитись під час стресових ситуаціях, знімати негативні наслідки стресу; виробляти стійкість до стресу.

Обладнання: аркуші папері А-4, олівці, ватмани, скотч, ножниці, клей, журнали, м'яч, стікери, бейджики, маркери, мультимедійна дошка.

Вступ

Доброго дня всім присутнім в цій аудиторії! Сьогодні ви будете учасниками окружного психолого-педагогічного семінару «Стрес та боротьба з ним».

Ця тема, я впевнена, хвилює все людство, особливо педагогів. На нашому семінарі ви отримаєте матеріали, які зможете застосовувати у своїй роботі та в повсякденному житті.

З вами сьогодні будуть працювати практичний психолог Залізницького НВК Данилик Р. П., Судченської ЗОШ І-ІІІ ст. Приймак В. Г. та соціальний педагог Залізницького НВК Швайко А. П.

Хід заняття

Вправа-знайомство «Що про мене знає моя річ?»

Пригадайте свою улюблену річ, яка вам належить і від імені цієї речі розкажіть про себе, про свої риси характеру.

Вправа «Різнокольорові м'ячі»

М'яч довільно кидають по колу із фра­зами: «Останнім часом мене на роботі ті­шило...»

«Останнім часом мене на роботі засмучувало...».

Висловлювання фіксують на дошці під знаками «+» і «—».

Психолог звертає увагу на неминучість негативних чинників, на потребу зберегти психічне здоров'я педагогів попри все.

Вправа «Я переживаю стрес, коли...»

Хід вправи: по колу слід продовжити речення «Я переживаю стрес, коли...».

Рефлексія: стреси, які виникають у житті, можна уявити як коридори, якими треба прой­ти: хто швидше, хто повільніше, хто важче, хто легше, однак пройти їх усе одно доведеться.

 

Теорія. СТРЕС І ЙОГО ДЖЕРЕЛА

Несприятливих обставин у житті вистачає: напружені стосунки вдома, втрата близької людини, почуття самотності, матеріальні труднощі, порожнеча... Це ще не повний перелік тих ситуацій, які можуть спричинити стрес. Ми завжди намагаємося дивитися в майбутнє з надією. Але під тиском реальності руйнується багато наших планів і сподівань. Людина легко дає раду таким ситуаціям як невдалий день або сварка з друзями. Але тривалі конфлікт й нескінчена низка стресів здатні зашкодити здоров'ю людини.

Відомий дослідник стресу Г. Сельє зазначав, що має значення не те, що з вами відбувається, а те, як ви це сприймаєте.

Стрес (тиск, натиск) це стан напру­ження, який виникає внаслідок дії силь­ного подразника незвичайної ситуації. Ст­рес необхідний у житті людини. Він допо­магає пристосуватися до нових умов, впли­ває на працездатність творчість, навчає нас долати перешкоди на життєвому шля­ху, мобілізувати власні сили й ставати впевненими в собі. Але водночас стрес, якщо він діє довго, може стати руйнівним для людини, від нього потерпають найслабші органи.

Стресскладова частина життя, й у по­мірних дозах він надає життю смак і аро­мат, як писав Г. Сельє.

Залежно від подразника, який діє на людину, розрізняють два види стресу:

•   дистрес дія негативних емоцій у ситуаціях горя, нещастя, хвороби, що зни­жує опірність організму до несприятливих чинників середовища, виснажує людину, заважає їй мобілізуватися;

•   евстрес дія позитивних емоцій, натхнення, творчого осяяння, кохання, коли за плечима ніби крила виростають.

 

Періодичні емоційні стреси корисні для організму: вони позитивно впливають на зовнішній вигляд, мобілізують сили й ро­зумові здібності. Але від дистресу потрібно терміново рятуватися, поки він не встиг втрутитися у ваше життя, здоров'я, кар'єру.

Що ж відбувається з тілом, коли ви по­трапляєте у стресову ситуацію? У цей мо­мент надниркові залози викидають у кров гормон адреналін і норадреналін, у вас стискаються кулаки, подих стає уривчас­тим. Такі зміни передбачені природою як захисна реакція на небезпечні ситуації.

Стресами різного ступеня інтенсивності «багате» життя кожної людини. Інша річ, що одні вміють їм протистояти, а інші—ні.

Вправа «Стаканчик»

Мета: вироблення психотехнік видозміни, послаблення стресових переживань.

Хід вправи: ведучий кладе на долоню м'який стаканчик і говорить учасникам: «Уявіть, що цей стаканчик—для ваших найпотаємніших почуттів, бажань і думок. У нього ви можете покласти те, що для вас важливе і цінне, це і є те, що ви любите». Протягом кількох хвилин у кімнаті тиша, і в не­сподіваний момент ведучий мне цей стаканчик. Потім ведеться робота з емоційними реакціями, які виникли в учасників групи. Важливо обгово­рити, що відчули учасники і що їм захотілося зро­бити. Можливе проведення паралелей переживань «тут-і-зараз» на ситуації спілкування. Рефлексія:

— Коли виникають такі самі почуття?

— Хто ними керує?

— Куди вони зникають потім?

Завершальні слова ведучого цієї вправи мо­жуть бути такими: «Те, що ви зараз пережили, — це реальний стрес, це реальне напруження, і те як ви це пережили, і є ваша справжня реакція на стрес, реакція на проблеми, які виникають у вас у спілкуванні з іншими людьми».

Релаксаційна вправа «Храм тиші»

Вмостіться зручніше... Руки вільно по­кладіть перед собою... Розслабте спину... За­плющіть очі... Ви робите легкий і глибокий вдих... Спокійний і довгий видих... Без зусиль вільно і легко дихаєте... Ваші ноги торкаються підлоги... Ваші руки торкаються стільчика... Ви відчуваєте їхню опору... Підтримку... Уявіть, що ви прогулюєтесь околицею багатолюдного, великого міста... Спробуйте відчути, як ваші ноги торкаються бруківки... Ви робите крок за кроком... Зверніть увагу на перехожих... Роздивіться їхні обличчя, фігури... Вони про­ходять поруч стривожені, спокійні, закохані, байдужі, веселі... Довкола багато руху й шуму, людей і автомобілів, яскравих вітрин і кольо­рових реклам... Зупиніться... Прислухайтесь до своїх відчуттів... Тепер поверніть за ріг і прогуляйтеся тихою алеєю... Ви помічаєте великий будинок, що вирізняється своєю архітектурою, незвичністю... Ви підходите, торкаєтесь важких, різьблених дверей, на яких читаєте: «Храм тиші». Ви розумієте це місце, де не чути звуків суєти, де ніколи не вимовлено марного слова... Ви відчиняє­те прохолодні двері, входите й одразу вас огортає повна спокою тиша... Ви відчуваєте, як у цій тиші звільняєтесь від напруження... Ви відчуваєте, як звільняєтесь від емоційного на-

вантаження... В цьому будинку ви наповнює­тесь спокоєм... Зараз вас нічого не хвилює, нічого не бентежить, ви звільняєтесь від усіх турбот... Вся ваша свідомість наповнюється спокоєм... (Пауза 11,5хв.) Коли ви захочете покинути будинок, штовхніть дерев'яні двері і вийдіть на вулицю. Як ви почуваєтесь тут? Насолодіться своїми відчуттями, повнотою життя. Ви пам'ятаєте дорогу, яка привела вас до храму тиші, щоб іноді повертатись сюди? Глибоко вдихніть та видихніть, розплющте очі та повертайтеся у реальність.

ТЕСТ «ЧИ В ПОРЯДКУ У ВАС НЕРВИ?»

Стреси, постійні перевантаження не­рідко називають «хворобою століття». Бага­то хто з нас помічає, що стає дедалі більш дратівливим, запальним, нервовим. Як же ми долаємо повсякденні подразники? На скільки нам вдається оволодіти собою у важливий критичний момент. Хоча б при­близну відповідь на ці запитання, можли­во дасть цей тест.

Варіанти відповідей на запитання:

•   «дуже» 3 бали;

«не особливо» 1 бал;

«ні в якому разі» 0 балів.

Чи виводять вас із рівноваги:

•   Зім'ята сторінка газети, яку ви хоче­те почитати?

•   Літня жінка, одягнута, як молодень­ка дівчина?

•   Надмірна близькість співбесідника (наприклад, у тролейбусі в годину «пік»)?

•   Жінка, що палить на вулиці?

•   Коли якась людина кашляє у вашу сторону?

•   Коли хтось гризе нігті?

•   Коли хтось сміється не до речі?

•   Колихтосьнамагаєтьсявчитивасщо і як треба робити?

•   Коли кохана дівчина чи юнак пост­ійно запізнюється?

•   Коли в кінотеатрі той, хто сидить пе­ред вами весь час крутиться й коментує сюжет фільму?

•   Коли вам намагаються переказати сюжет цікавого роману, який ви тільки зби­раєтеся прочитати?

•   Коли вам дарують непотрібні предме­ти?

•   Гучна розмовав громадськомутранс-порті?

•   Надто сильний запах парфумів?

•   Людина, яка жестикулює під час роз­мови?

•   Колега, що дуже часто вживає іно­земні слова?

Інтерпретація

За кожну відповідь:

«дуже» три бали;

«не особливо» однин бал;

«ні в якому разі» нуль.

Більше 50 балів

Вас не віднесеш до терплячих і спокій­них людей. Вас дратує все, навіть незначні речі. Ви запальні, легко виходите з себе. А це надто розхитує нервову систему, від цьо­го страждають оточуючі.

Від 12 до 49 балів

Вас можна віднести до найчисленнішої групи людей. Вас дратують речі тільки най-неприємніші, але з буденних негод ви не робите драму. До неприємностей ви вмієте «повертатися спиною», досить легко забу­ваєте про них.

11 і менше балів

Ви дуже спокійна людина, реально ди­витеся на життя. Вас не так легко можна вивести з рівноваги.

Усіх людей можна умовно поділити на дві групи:

•   до першої групи належать ті, хто по­гано переносить шум, галас, поспіх, тобто головними стрес-чинниками для них є надмірні подразники. Це, так звані «чере­пахи», які не можуть ефективно працюва­ти, якщо поруч хтось є, якщо на результати їхньої пращ дуже чекають чи мають їх оці­нювати. «Черепахи» віддають перевагу спо­кою, тиші, прагнуть працювати на самоті;

•   друга група «скакові коні», навпа­ки, погано реагують на брак подразників, монотонну діяльність, обмеження в кон­тактах. Цих людей дратує тиша, вони люблять працювати з увімкненим приймачем або телевізором. Якщо на виконання зав­дання лишається мало часу або хтось дуже чекає на результат їхньої роботи, вони кра­ще концентрують увагу, швидше діють.

 Вправа «Лимонад»

Хід вправи. Позитивно перефразуйте вислови, знайдіть «плюси» у складній ситуації.

Фрази і ситуації:

1. Про що ти лишень думаєш?

2. Чому це відбувається зі мною?

3. Ну скільки можна повторювати?

4. Я невдаха.

5. Ну на кого ти схожий?!..

6. Я мав би зробити краще.

Вчіться розмежовувати справді небезпечну для вас ситуацію і ситуа­цію, яка є просто нелегкою. Якщо ви поми­лились, повелися необачно, не карайте себе за це. Краще проаналізуйте ситуацію, що склалася, і подумайте, що ви хочете змінити

РЕКОМЕНДАЦІЇ

Ніхто не застрахований від нещасних випадків, різних втрат, складних ситуацій. Але треба не обмежуватися переживаннями, не концентруватися на них, не поступатися депресії, а діяти, шукати вихід, пробувати все нові та нові варіанти.

Щоб зменшити ймовірність виникнення стресів необхідно:

З'їсти морозиво там є компонент, який покращує настрій.

•   З'їсти банан: в ньому є сиротин гор­мон щастя.

•   Постійні вправи на релаксацію знижу­ють напруження в стресових ситуаціях.

•   Необхідно слухати спокійну музику.           

•     Постарайтесь не забувати про приємні моменти своєї роботи; задоволення від виконаного завдання, свобода та можливість бути корисним іншим;

•     Визначте час для сімейних справ (поділіть з домашніми побутові турботи, виїдьте на природу тощо).

•     Перед сном (або в інший зручний для Вас час) пригадайте все гарне та приємне, що відбулося з Вами сьогодні.

•   Якщо Ви досягли успіху на попередньому етапі професійного життя, зверніться до стану, який виник у Вас у той момент, актуалізуйте попередній позитивний досвід.

Зробіть своє життя святом (навчіться «нюхати троянди») . Життя може стати святом, якщо Ви знайдете час для його святкування. Для цього:

Сконцентруйтеся на всьому гарному, що є у Вашому житті.

•     Сформуйте у себе звичку дякувати долі (радіти тому приємному, що Ви маєте).

Справжнє фізичне та психічне здоров 'я полягає не в тому, щоб відповідати чиїмсь нормам та стандартам, а в тому, щоб прийти до згоди із самим собою.

Зараз ми об'єднаємось в 3 групи за допомогою «чарівних цукерок»

Рольова гра «Ситуація»

3 групи розігрують ситуації, які можуть викликати стрес:

•   клас вимагає змінити класного керів­ника;

•   учень матюкнувся на вчителя;

•   батьки у школі відлупцювали чи силь­но вилаяли свою дитину.

Обговорення варіантів розвитку ситуа­цій.

Намагайтеся уникати стресових для вас ситуацій. Спробуйте перенести ува­гу, введіть собі за правило не приймати сер­йозних рішень, коли ви надто схвильовані. Не перебільшуйте небезпеку. Намагайтеся не «накручувати» себе домислюваннями, дофантазовуваннями.

Вправа «Мішок» (проективна)

1. Намалюйте на весь аркуш великий мішок. Згори напишіть «Треба».

2. Впишіть у «мішок» усі завдання, які вам треба виконувати як педагогові (це може відріз­нятися від формального списку функціональних обов'язків).

3. Заплющте очі й уявіть собі цей мішок. Зваліть його собі на плечі і йдіть. Як почуваєтеся? Запишіть свої переживання.

4. Тепер визначте: від чого можете відмовити­ся, і це ніяк не вплине на ваш професіоналізм; те, чого ви справді хочете.

5. Скільки в мішку залишилося «треба»? Як почуваєтеся зараз?

 

 

Вправа «Правила душевної рівноваги»

Хід вправи: учасники об'єднуються у кілька груп, кожна з яких повинна написати і презен­тувати, як зберегти душевну рівновагу в стресовій ситуації (вирізки з журналів)

На завершення згадайте притчу про двох мандрівників, яких мучила спрага, і, нарешті, діставшись до по­селення, вони отримали по півсклянки води. Один із подорожніх сприйняв склянку напівповною і був задоволений. Другий же сприйняв склянку напівпорожньою і лишився невдоволеним, що йому не налили повної.Отже, важливо навчитися звертати увагу на позитивні моменти життя і вміти бути вдячними за них. Негативне запитання «За що?» бажано перетворювати на позитивне «Для чого?». Для чого у моєму житті з'явилася та чи інша прикра си­туація? Які висновки я маю з неї зробити? Чого я маю в цій ситуації навчитися?

Я вам дуже вдячна за активну плідну роботу! Насамкінець хочеться побажати всім наснаги, радісного і творчого підходу до життя взагалі й роботи зокрема.